TOP 55 najcenniejszych madialnie polityków w internecie 2021
Mateusz Morawiecki jest najdroższym medialnie politykiem w polskim internecie. Wartość przekazów z udziałem premiera wyniosła blisko 124 miliony złotych. Donald Tusk zajmuje 6. miejsce z kwotą 41 mln zł – podaje Instytut Przywództwa który, na podstawie ekwiwalentu reklamowego, sprawdził jak cenni są polityczni liderzy.
Ekwiwalent reklamowy to kwota jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.
– Pierwszego miejsca mogliśmy się spodziewać, gdyż premier Mateusz Morawiecki z racji pełnionej funkcji codziennie pojawia się w doniesieniach medialnych. Na przykładzie Adama Niedzielskiego, który zajął drugie miejsce, widzimy jaki wpływ na obecność ministra w mediach ma nadzwyczajna sytuacja jaką jest pandemia – komentuje Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.
Kolejne miejsca zajmują politycy rządzącego obozu, co wiąże się głównie ze sprawowaną funkcją polityczną: Andrzej Duda, Michał Dworczyk i Jarosław Kaczyński. Pierwszym politykiem opozycji jest Donald Tusk, który nie był w ostatnich latach czynnym politykiem na polskiej scenie politycznej, obserwował i komentował wydarzenia i dopiero niedawno ogłosił swój powrót. Kolejnym politykiem opozycji w rankingu jest Rafał Trzaskowski.
– Jak można dostrzec wcale nie zajmowane stanowisko jest najistotniejsze, ale dotarcie do ludzi. Prawdziwy lider nie potrzebuje stanowiska, aby zaprezentować to co robi i jaki ma to wpływ na innych. Widać to na przykładzie Rafała Trzaskowskiego, który do powrotu Donalda Tuska był postrzegany jako de facto lider opozycji. Idący z nim w ramię, ramię, a czasem go wyprzedzający w sondażach Szymon Hołownia w naszym rankingu zajął 12. miejsce – komentuje prezes Instytutu Przywództwa.
Paweł Kukiz, który często pojawiał się w mediach, obecnie zajmuje 19. miejsce.
– Widzimy, że przekaz medialny byłego kandydata na prezydenta maleje – zauważa Piotr Gąsiorowski. Przedstawiciel centrolewicy plasuje się na 20. miejscu, zaś lewicy 22. miejscu. Czy więc w mediach nie ma miejsca na polityków z tej strony sceny politycznej?
– Lewica ma wielu bardzo sprawnych retoryków, którzy z całą pewnością potrafią mówić. Zarówno Robert Biedroń jak i Włodzimierz Czarzasty to ludzie, którzy bardzo dobrze radzą sobie medialnie. Odległe miejsca w rankingu to ważna informacja dla lewicy, która potrafi mówić, ale wygląda na to, że to co mówi nie jest wystarczająco interesujące i nie budzi zainteresowania jakiego z pewnością by oczekiwali. Może to być po części odpowiedź na pytanie, dlaczego lewica nie zdobywa w ostatnich latach wielkiego poparcia – komentuje prezes Gąsiorowski.
Zaskakująca jest obecność rzeczników prasowych Prawa i Sprawiedliwości i Platformy Obywatelskiej dopiero na 45. i 47. miejscu. – Czyżby był to zmierzch instytucji rzecznika prasowego i członkowie największych partii woleli sami prowadzić komunikację w mediach? – pyta prezes Instytutu Przywództwa.
Wartość przekazu medialnego liderów politycznych w internecie (w PLN) |
||
1 | Mateusz Morawiecki | 123 910 000 |
2 | Adam Niedzielski | 112 250 000 |
3 | Andrzej Duda | 101 660 000 |
4 | Michał Dworczyk | 78 670 000 |
5 | Jarosław Kaczyński | 74 840 000 |
6 | Donald Tusk | 41 010 000 |
7 | Jarosław Gowin | 36 210 000 |
8 | Rafał Trzaskowski | 35 350 000 |
9 | Przemysław Czarnek | 32 720 000 |
10 | Borys Budka | 27 650 000 |
11 | Zbigniew Ziobro | 23 000 000 |
12 | Szymon Hołownia | 20 120 000 |
13 | Jacek Sasin | 18 410 000 |
14 | Władysław Kosiniak-Kamysz | 15 275 000 |
15 | Ryszard Terlecki | 13 050 000 |
16 | Grzegorz Braun | 12 950 000 |
17 | Lech Wałęsa | 11 480 000 |
18 | Beata Szydło | 10 940 000 |
19 | Paweł Kukiz | 10 920 000 |
20 | Robert Biedroń | 10 850 000 |
21 | Cezary Tomczyk | 10 170 000 |
22 | Włodzimierz Czarzasty | 10 120 000 |
23 | Piotr Gliński | 9 930 000 |
24 | Mariusz Błaszczak | 9 320 000 |
25 | Marlena Maląg | 8 880 000 |
26 | Antoni Macierewicz | 8 810 000 |
27 | Aleksander Kwaśniewski | 8 300 000 |
28 | Tomasz Grodzki | 8 230 000 |
29 | Grzegorz Schetyna | 7 980 000 |
30 | Krystyna Pawłowicz | 7 420 000 |
31 | Leszek Miller | 7 210 000 |
32 | Krzysztof Bosak | 6 760 000 |
33 | Elżbieta Witek | 6 650 000 |
34 | Michał Szczerba | 6 560 000 |
35 | Bronisław Komorowski | 6 560 000 |
36 | Małgorzata Kidawa-Błońska | 6 358 000 |
37 | Janusz Korwin-Mikke | 6 196 000 |
38 | Patryk Jaki | 5 720 000 |
39 | Adrian Zandberg | 5 059 000 |
40 | Mariusz Kamiński | 4 960 000 |
41 | Marcin Kierwiński | 4 609 000 |
42 | Krzysztof Gawkowski | 4 520 000 |
43 | Sebastian Kaleta | 4 074 000 |
44 | Joanna Scheuring-Wielgus | 3 900 000 |
45 | Anita Czerwińska | 3 840 000 |
46 | Dariusz Joński | 3 631 000 |
47 | Jan Grabiec | 3 100 000 |
48 | Łukasz Szumowski | 2 930 000 |
49 | Joanna Lichocka | 2 856 000 |
50 | Agnieszka Pomaska | 2 481 000 |
51 | Marek Sawicki | 2 138 000 |
52 | Stanisław Piotrowicz | 1 950 000 |
53 | Klaudia Jachira | 1 467 000 |
54 | Beata Mazurek | 1 240 000 |
55 | Marek Kuchciński | 969 000 |
Jak zbadano potencjał medialny liderów politycznych?
Instytut Przywództwa przeanalizował wzmianki o wybranych liderach politycznych z okresu od 1.01.2021 r. do 14.07.2021 r. które zamieszczone zostały na portalach internetowych, stronach informacyjnych, blogach oraz portalach mediów społecznościowych (Twitter, YouTube, TikTok) za pomocą Brand24. Ze względu na politykę udostępniania informacji w analizie nie uwzględniono portalów Facebook i Instragram. Aby wyliczyć wartość medialną przekazów, wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego bez uwzględnienia zniżek reklamowych.
Tekst pierwotnie ukazał się na stronie: ceo.com.pl, pod adresem: https://ceo.com.pl/top-55-najcenniejszych-madialnie-politykow-w-internecie-2021